Přeskočit na obsah

Newsletter 7-8/24

Vážení a milí, kolegyně a kolegové, čtenáři letního newsletteru,

doufám, že ve zdraví zvládáte letošní horka doprovázená neméně horkým startem digitalizace stavebního řízení a plnou účinností nového stavebního zákona.

Vyrovnáváme se s klimatickou změnou i se zásadní změnou výkonu naší profese. Učíme se používat elektronické autorizační razítko spolu s časovým razítkem, vytváříme archivační PDF A-3 a především jsme přestali kopírovat stohy výkresů a lepit štítky na desky… a také zkoušíme podávat žádosti s dokumentací do Portálu stavebníka. Před horkem se dá utéct do chladnějších krajin, i když už tají ledovce i za polárním kruhem, nebo do klimatizované místnosti. Před digitalizací neutečeme nikam.

O změnách v naší profesi jsme za poslední rok a půl či dva hodně psali, diskutovali na různých fórech, ale až do 1. července jsme si jen domýšleli, jak to vše bude fungovat. Teď už víme, že se naplnily prakticky všechny obavy z nedostatečného prověření digitálních systémů i naší připravenosti na změny.

Je třeba připustit, že jsme mnozí trochu zanedbali přípravu – vždyť kolik z nás dosud nastudovalo nový stavební zákon a prováděcí vyhlášky (ano, jistě, zveřejněné na poslední chvíli) či kdo si požádal o elektronické autorizační razítko hned na jaře, kdy Post Signum vyřizovalo žádosti o tokeny obratem? Z otázek pokládaných na mnoha webinářích či školeních je patrné, že tazatelé často neví, kdo je za co zodpovědný. ČKA nám skutečně nezřídila profesní datové schránky, prováděcí vyhlášky mohla Komora ovlivnit jen v míře dané ochotou a dobrou vůlí MMR… zkrátka, Komora o všem nerozhoduje. Ale že jsme se o zlepšení maximálně snažili, nám, prosím, věřte.

Po třech týdnech od spuštění nedodělku – Portálu stavebníka (PS) – jsme zareagovali otevřeným dopisem ministru Bartošovi, abychom vyvolali diskusi a donutili příslušný odbor MMR ke komunikaci. Podařilo se a ve čtvrtek 1. srpna jsme se konečně setkali s tvůrci portálu, IT firmou Principal Enginnering, abychom se pokusili vysvětlit, proč jejich řešení považujeme za nedodělek a co a jak bychom rádi, aby řešili jinak. Ukázalo se, že tato společnost není nijak ohrožena rozhodnutími ÚOHS a že pracovali na řešení od počátku roku, aniž by se snažili, či jim bylo umožněno, setkat se s těmi, kteří nejlépe chápou, jak má portál vypadat – tedy s profesními komorami. Nepochopitelné, nevysvětlitelné, neomluvitelné.

Dohodli jsme se na harmonogramu konkrétních oprav i na prioritách, které musí vyřešit během srpna, a také se dozvěděli, jaké nové funkcionality jsou plánovány v horizontu celého pololetí tohoto roku.

MMR slíbilo pravidelné zveřejňování provedených aktualizací a obsahu  nových verzí PS i plánu těch budoucích, zpracovávaných… Budeme Vás o nich informovat kanály obou komor a tato informace bude dostupná i na vlastním Portálu stavebníka. Dohodli jsme se na pravidelných schůzkách, kde budeme přímo tlumočit Vaše/naše poznatky vyplývající z používání systému. Dojde ke změnám ve struktuře PS, aby byl uživatelsky vstřícnější a vyřešil současné neobratnosti v jeho vyplňování. Pan ředitel Klán přesvědčivě nastínil záměry pro další období, kdy bychom my projektanti mohli využít open sw nástroje na řazení a vkládání DPZ včetně oprav, verzí atd.

Pouze stručně k zásadním výtkám od Vás/nás vůči PS:

Přihlašování konkrétní fyzickou osobou je prozatím jediné možné, ale až bude spuštěn registr zastupování (REZA, za který odpovídá DIA, nikoli MMR a který měl být zprovozněn od 1. července, leč neběží), bude k jednomu záměru umožněn přístup více osobám… registrace projektanta číslem autorizace bude umožněna poté, co MMR vytvoří zabezpečenou databázi členů obou komor (naše databáze na IBM Lotus Notes prý není dostatečně zajištěna), což MMR slibuje vyřešit letošní podzim.

Od středy 31. července funguje propojení s katastrem nemovitostí (jak výběrem parcel, tak importem CSV souboru s více parcelami), výhledově bude možno vybírat z mapového polygonu, podobně jako dnes u správců sítí, funguje propojení s registry ARES, v srpnu budou opraveny zbytečnosti jako pulldown menu s nabídkou státní příslušnosti začínající Afghanistánem, bude možná volba „dodavatel je, či není vybrán“, bude upravena grafická podoba zadávání stavebník/zástupce – osoba zástupce, jednatel bez data ukončení oprávnění jednat (koho napadalo takovou hodnotu vůbec požadovat?!) a tak dále. Tabulka cca 20 výtek obsahuje termín polovina či konec srpna, tedy verze vydávané ve čtrnáctidenním cyklu. Shrnutí jednání najdete dále v newsletteru.

Bohužel toto vše je diskuse jen o části systému DSŘ – jde o tzv. front end, tedy část pro veřejnost. Informační systém stavebního řízení, tzv. back end, řeší jiná IT společnost (Icool – postižená čtyřměsíčním omezením plnění, do konce září) a nebyl předmětem našeho jednání, protože slouží stavebním úřadům a dotčeným orgánům. Bez nápravy a dořešení tohoto systému bude bezvadná žádost podaná na úřad k ničemu, neboť o ní nebude moci být rozhodnuto. Tady musíme doufat, že jednání s úřady 6. srpna povede k podobnému definování potřebných kroků k nápravě.   

A nelze než připomenout, že v dubnu či květnu, kdy již bylo patrné, že Portál stavebníka nebude fungovat v zamýšlených funkcionalitách a nebude otestován ani prověřen, měl ministr Ivan Bartoš přijít s legislativní iniciativou a ještě včas, byť v režimu legislativní nouze, navrhnout nějaký souběh spuštění PS a listinné podoby žádostí o povolení záměru, byť si dobře uvědomuji, že by to mohl být legislativní oříšek… bez ostrého provozu Portálu stavebníka v cca půlročním období by nebylo možné odladit  jeho chyby ani nedodělky.

Tak jako se musíme vyrovnat s klimatickou změnou, musíme se vypořádat i s digitalizací stavebního řízení. Až budou napraveny všechny chyby spuštěného portálu a až budou úřady a dotčené orgány moci rozhodovat o podaných záměrech, dočkáme se, věřím, zlepšení a zrychlení povolování staveb.

Méně horké léto a třeba i spokojenou dovolenou Vám přeje

Jan Kasl, předseda ČKA