Přístavba JZ pavilonu ZŠ Plesingera - Božinova Neratovice
Ing. arch. Renata Zahara Breneau
Z architektonického hlediska je stavba navržena jako přístavba ke stávajícímu komplexu budov základní školy. Hmotově je řešena jako jednoduchý kvádr, s uplatněním určité symetrie. Její výraz určuje funkční náplň jednotlivých prostor s odrazem na fasádách v podobě tzv. „školního okna“. Propojení nové budovy se stávajícím hlavním objektem školy je realizováno „spojovacím krčkem“, jímž je přízemní prostor s vykonzolovanou venkovní terasou na střeše. Dalším kompozičním prvkem v parteru je venkovní ocel. schodiště, které slouží jako požární úniková cesta a ústí z přilehlého chodníku na terasu ve 2. NP.
Při jihovýchodním štítu objektu je situována vyvýšená, přídavná hmota schodiště, které je určeno pro přístup do strojovny VZT a na střechu objektu.
Kompozice vnitřních prostor je tvořena horizontální a vertikální komunikací s vazbou na výukové místnosti (třídy). Orientačním bodem pro děti je zamýšlena zaoblená stěna v hlavním schodišti uvnitř dispozice akcentovaná červenou barvou, která lemuje půdorys odborných učeben situovaných nad sebou a probíhá přes obě podlaží v místě schodišťového zrcátka. Tento prvek se propisuje rovněž na fasádu v podobě vertikální červené linky, v barevném odstínu RAL 3024 – „Zářivá červená“. Dále je důležitým kompozičním prvkem povrchová nášlapná vrstva v prostoru chodby „spojovacího krčku“ vedoucí k hlavnímu schodišti v novém objektu a dále po schodišťovém rameni do 2. NP. Tento komunikační tah by měl rovněž děti navigovat při orientaci v budově. Povrchová úprava je uvažována v zelené barvě jako doplňkovém odstínu pro červenou na zaoblené stěně. Nášlapnou vrstvou schodiště a pochozího zeleného pásu bude zátěžové bezesparé PVC„sůl peř“ RAL 6017 „Májová zelená“.
Důležitou součástí interiéru je design schodišťového zábradlí v hlavním prostoru budovy. Konstrukci budou tvořit svislé pruty Ø 20 mm, které budou kotveny shora do stupnice schodišťových stupňů. Každý prut bude opatřen kruhovou krytkou nahoře i dole Ø 30 mm. V horní části zábradlí budou pruty spolu s pásnicí 50/6mm skryty v kapse dřevěného madla. Povrchová úprava – nerez. Dubové madlo – transparentní matný lak.
Vlastní realizace stavby bude klást velký důraz na kvalitní provedení stavebního detailu.
Barevné řešení využívá zelené plochy zatravněného pozemku a živého zeleného plotu, který vytvoří kontrast k neutrální barvě RAL 9018 na fasádách. Doplňkovým odstínem pro fasády spojovacího krčku a vertikálního tubusu strojovny VZT je navržena barva RAL 7042 – „Dopravní šedá“.