Přeskočit na obsah
Vážené architektky, vážení architekti, pražská kancelář je pro Vás otevřena i během svátků. Razítka si můžete vyzvednout vždy od 10 do 14 h v pondělí 23.12., v pátek 27. 12. a v pondělí 30. 12. Výměnu razítka v brněnské kanceláři si domluvte individuálně.

Cornloft Šaldova v Praze 8 - Karlíně

Ing. arch. Pavel Hnilička

Stav

Realizováno

Město

Praha 8

Kraj

Hlavní město Praha

Projekt

2002 - 2006

Realizace

2008 - 2009

Další autoři

Carlo Baumschlager
Dietmar Eberle
Eckerhart Loidolt
Cedric Niesser
Kari Silloway
Veronika Hamšíková
Pavel Hnilička
Pražský Karlín býval kdysi předměstím, kde se stavěly továrny. Dnes továrny nefungují a čtvrť se pro svou blízkost centru stala velice atraktivní a mnoho se zde staví. Setkání starého a nového naplňuje místo silným nábojem. Náš projekt má toto setkávání srostlé přímo v sobě. Skládá se ze dvou budov. Jedné staré, kterou jsme přestavěli a spojili ji s novostavbou ve dvoře. Původní stará budova má číslo popisné jedna a je z konce 19. století. Byla vystavěna jako lisovna řepkového oleje, který tehdy sloužil zejména na svícení. Po relativně krátké době se obecně rozšířilo svícení plynem, a tak budova pozbyla účelu. Prostory si pronajal František Křižík, který zde pracoval na elektromotorech. Po něm zde byla prodejna automobilů Praga a později pak Avia. Původní budova je dlouhá přes 130 m a má rozpon 16 m. Stavebně je řešena se dvěma řadami sloupů uprostřed. Původní litinové sloupy, na nichž jsou zaklenuty nízké cihlové klenby, jsme zanechali, dřevěné sloupy a stropy musely být nahrazeny novou konstrukcí kvůli nízkým výškám stropů (původně pouze pro skladování řepky olejné) a také z důvodu požární bezpečnosti. Do rastru oken 4 m jsme vkládáli mezonetové byty různé velikosti a tím jsme docílili toho, že každý byt má okna do ulice i do dvora, kde je lodžie. Mezonetové byty umožňují vizuální spojení jednotlivých podlaží a navyšují tak pocitově výšku stropu. Novostavba ve dvoře je řešena jako moderní nezávislá stavba. Má tři komunikační jádra, které vytvářejí tři objemy. Ty se pak nad úrovní prvního patra spojují a vytvářejí tak mosty, pod kterými je umožněn průchod do dvora. Pod novostavbou je umístěno parkování pro celý komplex, celkem pro 138 aut. Novostavba i stará budova jsou opláštěny skleněnou fasádou s potiskem, která umožňuje regulovat míru intimity na lodžiích a v obytných místnostech. Tímto druhem opatření lze spolehlivě docílit bližšího kontaktu staveb, a tudíž vyšší hustoty zastavění.

Další projekty