Transformace městské části v centru Jičína
Status
Vyhlašovatel
Regulérnost
Datum ukončení soutěže
Mapa
Popis
Urbanisticko-architektonická, veřejná anonymní, jednokolová ideová soutěž
Vyhlašovatel:Město Jičín – Žižkovo nám. 18, 506 01 Jičín, zastoupené Ing. Martinem Pušem – starostou města
Předmět soutěže:Předmětem soutěže je zpracování urbanisticko-architektonického návrhu řešení transformace městské části v centru Jičína, která leží v plochém pásu území protnutém řekou Cidlinou. Lokalita je ohraničena ulicí Pod Koželuhy na západní straně, ze severu je ohraničena svahem a stávající urbanizovanou uliční zástavbou směrem k centru. Dále na východní straně tvoří hranici části ulic Fügnerova, Denisova, Českých bratří a Dělnická a na jihu průmyslový areál firmy Seco group, jeho severní část bude součástí transformovaného území.
Porota
- Závislí:
Ing. Martin Puš, Ing. Ondřej Bodlák, Petr Volf (náhradník za nepřítomného Ing.Pavla Jarolímka)
- Závislý náhradník: Ing. Jiří Vitvar
- Nezávislí: Prof. Ing. arch. Jiří Suchomel akad. arch. – předseda poroty, Jaromír Gottlieb, Ing. arch. Petr Hrůša, Ing. arch. Pavla Pannová (náhradník za Ing. arch. Jana Aulíka)
- Nezávislý náhradník: Ing. arch. Pavel Kolíbal
- Nepřítomní omluvení členové poroty:
Ing. Pavel Jarolímek, Ing. arch. Jan Aulík
Termín konání soutěže:20. 8. 2004 - 22. 11. 2004-12-20
Počet přihlášených návrhů:5
Ceny a odměny celkem:225 000,- Kč
Ceny:
- 2. snížená cena
– návrh č.5 – autoři: Ing. arch. Bořivoj Daněk, Ing. arch. Aleš Morávek, Ing. arch. Radek Vopalecký
- 3.zvýšená cena – návrh č.2 – autoři: Jan Malinovský,Pavel Marek, Michal Potůček,
Odměny:
- vyšší zvláštní odměna – návrh č.3 – autoři: Ing. arch. Karel Veselý, Ing. arch. Iva Veselá, AMA invest s.r.o.
- nižší zvláštní odměna
– návrh č.4 – autoři: Ing. arch. Martina Vencálková, Jana Vencálková, spolupráce: Alexander Schmiedel, Václav Toufar, Vítězslav Danda
Hodnocení návrhu č. 5 - autorů Bořivoje Daňka, Aleše Morávka, Radka Vopaleckého
Kladem je, že návrh nápadně – což může být velmi pozitivní – navazuje na klasické pojetí městské struktury a to jednoznačným, razantním, ale přitom obytné prostředí evokujícím způsobem. Ten spočívá v geometrii vlastních dvou obytných bloků, i v kompozici přiléhajících ulic. Ty se mohou proměnit zase v čitelná místa a navodit obnovení městské zástavby. Nevýhodou je zásadní potřeba rozhodného a jednoznačného investora a časově určeného rozvojového plánu. Ten si lze dnes však těžko představit bez vydatné účasti města a veřejných investic. To proto, aby se návrh ve své základní kvalitě, a to jednoduchosti a čistotě názoru – pod tlakem dílčích zájmů investorů nerozpadl.
Oddělení od průmyslové zóny parkovací ulicí je kladem, neboť umožňuje v užitném prostředí jednoduše proměnu funkcí a měřítek. To se však zdá v případě komerčních trojúhelníků poněkud nadsazené. Také „uvěznit“ obchodní komplexy do trojúhelníkových půdorysů se jeví málo reálné. Výrazným nedostatkem je nevýrazná až nepřítomná koncepce parkových úprav a schematičnost vedení zeleně. To je možné říct i o dopravě. Autobusové nádraží je připojeno schematicky a bez vtipu nebo čitelné kompozice. Totéž platí o zvýrazněných kosterních komunikacích. To degraduje jinak jakoby velkorysý jednoduchý přístup jakéhosi „utopického racionalismu“. Celý návrh přes svoje ideové klady či přínos působí pro možnost lepšího hodnocení málo urbanisticky přesvědčivě.
Hodnocení návrhu č. 2 - autorů Jana Malinovského,Pavla Marka a Michala Potůčka
Podstatnou kvalitu návrhu č.2 spatřuje porota v hlavní komunikační linii – pěší zóně, která spojuje dva dopravní uzly – autobusové nádraží ve stávající poloze a nádraží vlakové s novým obchodním centrem a velkokapacitním parkováním. Z hlediska urbanistické struktury města tato „páteř“ ohraničuje kompaktnější blokovou zástavbu od nové zástavby pro bydlení, která se volně rozpouští do zeleně směrem k meandru řeky. Porota oceňuje zdůraznění a zakomponování prvku řeky a zeleně do řešeného území. Jako nepřesvědčivé se jeví dopravní řešení z hlediska širších vazeb na celý dopravní systém města a stávající dopravní zatížení. Směřování hlavního pěšího tahu se nabízí prodloužit až k historickému jádru města. Z pohledu ekonomického nabízí návrh č.2 městu řešení realizovatelné za účasti více investorů a etapovitě.
Protokol z hodnotícího zasedání soutěžní poroty je možno stáhnout zde