Užití EAR profesanty
Dotaz
Používají EAR profesanti?
Odpověď
Zarazilo mě, že "profesanti" nebudou potřebovat EAR. Jestliže se bude povolovat vedlejší (například ČOV), musí ho zpracovat vodohospodář.
Povinnosti související s označováním dokumentace resp. jejich jednotlivých částí razítkem se ve srovnání s dosavadním právní stavem nijak nemění (tj. pokud existovala povinnost razítkovat dokumentaci resp. její jednotlivé části nyní, bude tato existovat i po 1.7., razítko pak bude mít elektronické). Dokumentaci pro povolení záměru bude moci autorizovaný architekt - stejně jako dosud - zpracovat plně pod svým autorizačním razítkem. Výjimkou bude pouze část "zásady požární bezpečnosti", kterou bude v budoucnu muset autorizovat autorizovaný inženýr v oboru požární bezpečnost staveb. Vedle toho dokumentace pro provádění stavby se na Portál stavebníka nenahrává a její jednotlivé části zpracované "profesanti" mohou být označeny "gumovým" razítkem. Je třeba mít na paměti, že originálem takové dokumentace je pak její listinná verze.
Když povoluji RD s domovní čističkou (vodní dílo), tak asi bude potřeba, aby projektant vodohospodářských staveb přidal elektronické autorizační razítko?
Povinnosti související s označováním dokumentace resp. jejich jednotlivých částí razítkem se ve srovnání s dosavadním právní stavem nijak nemění (tj. pokud existovala povinnost razítkovat dokumentaci resp. její jednotlivé části nyní, bude tato existovat i po 1.7., razítko pak bude mít elektronické). V tomto případě souhlasíme.
Statik nebude pro stavební úřad autorizovat svou dokumentaci pro povolení záměru?
Povinnosti související s označováním dokumentace resp. jejich jednotlivých částí razítkem se ve srovnání s dosavadním právní stavem nijak nemění (tj. pokud existovala povinnost razítkovat dokumentaci resp. její jednotlivé části nyní, bude tato existovat i po 1.7., razítko pak bude mít elektronické). Ani aktuálně není třeba autorizace statické části statikem zvlášť. U statika by měl stačit elektronický podpis.
Jak bude probíhat autorizace elektronickým razítkem u souběhu razítek generálního projektanta a jednotlivých profesních specialistů na jednom dokumentu?
Povinnosti související s označováním dokumentace resp. jejich jednotlivých částí razítkem se ve srovnání s dosavadním právní stavem nijak nemění (tj. pokud existovala povinnost razítkovat dokumentaci resp. její jednotlivé části nyní, bude tato existovat i po 1.7., razítko pak bude mít elektronické).
Jak je to s razítkováním profesních částí, které se netýkají architekta?
Všechny části dokumentace zpracované jinou osobou než architektem musí být minimálně podepsány kvalifikovaným certifikátem. Povinnosti související s označováním dokumentace resp. jejich jednotlivých částí razítkem se ve srovnání s dosavadním právní stavem nijak nemění (tj. pokud existovala povinnost razítkovat dokumentaci nyní, bude tato existovat i po 1.7. razítko pak bude mít elektronické). PD k povolení záměru (DPZ) bude do portálu stavebníka nahrávána autorizována projektantem / architektem a dílčí části dle vyhl. 131/2024 Sb. také (u pozemních staveb jde o PBŘ a statiku). Jiné profese se nedokladují. U DPZ vodních děl bude hlavním projektantem inženýr v oboru stavby vodního hospodářství a krajinného inženýrství + ev. další dle vyhl. 131/2024 Sb., u dopravních staveb inženýr v oboru dopravní stavby + ev. další dle vyhl. 131/2024 Sb. Jiné části PDZ se nevkládají. U DPS by v elektronické podobě byly EAR podepsány i dílčí části DPS, u dodání tiskem stavebníkovi by to bylo "gumovým" razítkem... Máme zato, že jsou obě varianty DPS možné, musí být na stavbě pro kontrolu SÚ. Stavebník bez DPS nesmí zahájit stavbu, ale DPS se SÚ nepředává.